PRACA Z DZIECKIEM
LEWORĘCZNYM
opracowanie: mgr Jolanta
Sieradzka
Znaczenie problemu.
Psycholodzy i pedagodzy zwracają uwagę na
wczesne zdiagnozowanie dziecka leworęcznego i umiejętne postępowanie z nim.
Diagnoza musi być potwierdzona specjalistycznym badaniem dziecka w poradni
Psychologiczno – Pedagogicznej. Odpowiednio wcześnie stwierdzenie leworęczności
dziecka uchroni je przed niepowodzeniami, uodporni na różnego rodzaju urazy,
pomoże znieść czekające je trudności, umożliwi prawidłowy rozwój osobowości.
Wiele dzieci potrafi wypracować odpowiednią strategię bycia z innymi, właściwe
nawyki pracy , optymalną technikę czynności motorycznych i grafomotorycznych,
a więc i pisania. Żeby to wszystko osiągnąć trzeba mieć świadomość podstawowych
zasad postępowania i pracy z dzieckiem leworęcznym.
OGÓLNE ZASADY
POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM LEWORĘCZNYM
1. Chronić przed wtórnymi zaburzeniami emocjonalnymi na skutek
niewłaściwych postaw (np. ośmieszanie przez
rówieśników,
przyuczanie przez osoby postronne).
2. Wspierać aktywność ręki lewej:
a) usprawniać ją motorycznie za pomocą różnorodnych
zajęć
graficznych z zastosowaniem rozmaitych narzędzi do rysowania:
ołówka, kredek woskowych, mazaków, kredy, węgla itp.
b) utrwalać
prawidłowe nawyki ruchowe tj. rysowanie linii
pionowych z góry na dół, poziomych
od lewej ku prawej stronie i
okręgów niezgodnie z ruchem wskazówek zegara
c) podczas
zajęć graficznych wprowadzać przerwy na odpoczynek
i ćwiczenia relaksacyjne.
3. Pomagać w
technicznym przezwyciężaniu trudności posługiwania
się ręką lewą tj.
a) dziecko powinno zajmować miejsce w ławce na lewo od kolegi,
b) kartkę papieru (zeszyt) układać ukośnie, tak aby lewy górny róg był
skierowany ku górze, prawy zaś ku
dołowi,
c) w ćwiczeniach graficznych wykonywanych w liniaturze palce
powinny znajdować się pod linijką, tak aby dziecko
nie zasłaniało
dłonią tekstu,
d) wyrobić nawyk zachowania prawidłowej postawy
ciała przy
wykonywaniu czynności graficznych
(malowanie, rysowanie,
pisanie), tj. obie stopy oparte o
podłogę, łokcie obu rąk zawsze na
stoliku (kierunek trzymania ołówka,
pióra, pędzla, zgodnie z linią
przedramienia, narzędzie pisarskie
trzymane w trzech palcach
c) tolerować wolniejsze tempo pracy.
4. W nauce czytania i pisania oraz liczenia zwrócić uwagę na:
a) poprawność rozpoznawania cyfr i liter
kształtopodcbnych np.
d-b, p-g, m-n, n-u,
l-l-t, 6-9, 3-E (litera),
b) poprawność i właściwy kierunek odczytywania
układów liter np.
im-mi-in, do-bo-od, sok-kos-rok, okno-ono, 21-12
5. Jeśli nauczyciel zauważy pojawienie
się charakterystycznych
dla dzieci leworęcznych błędów w nauce
czytania (później pisania)
takich
jak:
- mylenie liter podobnych do siebie pod względem kształtu i
wielkości,
- przestawianie, opuszczanie, zamiana, dodawanie liter
w wyrazach,
- zamiana i opuszczanie końcówek
wówczas należy podjąć pracę korygującą w celu niedopuszczenia do ich utrwalania
6. Ćwiczenia powinny być prowadzone tak, aby służyły
przezwyciężaniu konkretnych trudności
w czytaniu i likwidowaniu
popełnianych błędów.
7. Wskazane jest aby prowadzący zajęcia brał
bezpośredni udział w
ćwiczeniach i kierował pracę
dziecka. Samodzielne czytanie jest
możliwe wtedy, gdy dziecko nabędzie
już odpowiednich
umiejętności.
8. W procesie opanowania czytania
wskazane jest dążenie do
odczytywania sylabami, które
umożliwia szybsze i poprawne
czytanie całościowe.
9. W całokształcie oddziaływań korekcyjno -wychowawczych dążyć
do
uzyskania przez dziecko pełnej akceptacji swojej leworęczności.
Wdrożenie odpowiednich zasad
pracy z dzieckiem leworęcznym, zarówno w szkole jak i w domu, pozwoli mu w
pełni opanować sztukę pisania lewą ręką. Poprzez właściwe ćwiczenia osiągnie
pełną sprawność manualną na równi z dziećmi praworęcznymi. Rozwój emocjonalny
dziecka przebiegać będzie bez zakłóceń.
W przypadku braku współpracy z
domem podczas wykonywania ćwiczeń i kontroli prawidłowej postawy oraz trzymania
narzędzia pisarskiego dziecko będzie miało problemy z pisaniem, odczuwać będzie
niepowodzenia, które z czasem mogą się pogłębić i rozszerzyć na różne dziedziny
nauki.
Proponuję wybrane ćwiczenia do
pracy z dzieckiem, które rodzice mogą przeprowadzać z dzieckiem w domu w formie
wspólnej zabawy. Osoba dorosła musi pełnić rolę przewodnika, który kontroluje i
motywuje dziecko do podejmowania działań.
Praca z
dzieckiem leworęcznym.
POZYCJA DZIECKA PRZY
PISANIU
- dziecko siedzi przy stole mając obie stopy oparte o podłogę i
wyprostowane plecy ( prawidłowa
postawa ciała),
- dziecko siedząc w szkolnej ławce ma sąsiada po stronie prawej (lewa
ręka musi mieć swobodę ruchów),
- zeszyt ułożony jest ukośnie, lewy górny róg zeszytu skierowany jest
ku górze (odwrotnie niż w przypadku
ułożenia przez osobę
praworęczną),
- dziecko dowolnie reguluje kąt nachylenia zeszytu,
- zeszyt znajduje się na lewo od osi dziecka ( ręka lewa podczas
pisania zbliża się do strony lewej ku
osi ciała )
SPOSOBY TRZYMANIA
PIÓRA PODCZAS PISANIA
- najlepiej, gdy dziecko pisze chińskim piórem (ew. długopisem),
- dziecko trzyma długopis w trzech palcach ( między kciukiem,
palcem wskazującym i środkowym ),
- drugi koniec długopisu skierowany powinien być ku lewemu
ramieniu,
- palce podczas pisania powinny znajdować się poniżej liniatury
zeszytu.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE
PISANIE
1.Ćwiczenia prawidłowego uchwytu i sposobu pisania pióra:
- lepienie kulek z plasteliny, zginanie kulek z papieru,
- „solenie” tzw. kruszenie i rozsypywanie soli, kaszy, piasku po tacy,
przy pomocy drobnych ruchów palców,
- rysowanie w pozycji stojącej, w płaszczyźnie pionowej ( na
rozpiętym na ścianie lub tablicy
papierze ), ręka uniesiona ku górze.
Arkusz papieru powinien znajdować się
na wysokości głowy nieco
na lewo od osi ciała.
2. Ćwiczenia zdolności do kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w
trakcie pisania:
- kreślenie na tackach z piaskiem, kaszą,
- malowanie palcami farbą na dużych arkuszach papieru,
- obrysowanie konturów rysunków w pozycji stojącej nad stołem, gdy
ręka dziecka swobodnie zwisa ku
dołowi,
- wykonanie ćwiczeń graficznych przy użyciu różnych narzędzi:
kredy, kredek, woskowych, węgla
rysunkowego, pędzla, ołówka,
długopisu, pióra, mazaków różnej
grubości.
3. Ćwiczenia relaksacyjne – w okresie przerw w
ćwiczeniach
graficznych:
- zaciskanie pięści i rozwieranie dłoni na przemian wraz z
uświadomieniem sobie stanu napięcia
mięśniowego i rozluźnienia,
- zabawy ruchowe tj. pryskanie wodą, otrzepywanie rąk z wody,
wytrzepywanie wody z rękawa,
otrząsanie się z wody.
4. Wytwarzanie nawyków ruchowych związanych z kierunkiem
pisania:
A
- kreślenie linii z zachowaniem
kierunków ruchu,
- linie pionowe - od góry ku dołowi,
- linie poziome – od lewej ku prawej,
B
- rysowanie kół – niezgodnie z ruchem zegara ( podobnie jak
literę„o”),
C
- zachowanie kierunku ruchu od lewej do prawej strony:
- zaznaczanie kolorowego marginesu na lewo, np.: każdej strony
zeszytu ( ewentualnie rysowanie słoneczka, które
wskazuje drogę ),
- rysowanie szlaczków od strony lewej ku prawej,
- gry i zabawy rysunkowe wymagające zachowania tego kierunku.
5. Ćwiczenia pozycji ruchów:
- ćwiczenia ruchowe usprawniające ruchy ręki, dłoni, nadgarstka i
palców jednej i obu rąk,
- kreślenie różnymi technikami: w powietrzu na tackach z piaskiem i
różnymi technikami graficznymi linii (
pionowych, poziomych,
ukośnych, łamanych, krzywych ), figur
geometrycznych ( koło,
elipsa, kwadrat, trójkąt ),
- rysowanie figury, obrysowanie kształtów geometrycznych, pisanie
wyrazów bez odrywania ręki od papieru
.
6. Ćwiczenia współpracy oka i ręki ( koordynacja wzrokowo –
ruchowa ) wg następujących etapów:
I. wypełnianie wykropkowanych linii, obwodzenie konturów rysunku,
przekalkowywanie ich przez szkło,
kalkę techniczną lub folię,
obrysowanie ich za pomocą szablonów.
II. Zamalowanie rysunku konturowego.
III. Zakreskowywanie pól rysunków ( liniami poziomymi, pionowymi,
ukośnymi, falistymi, zakratkowywanie).
IV. Wycinanie rysunku.
V. Wklejenie go do zeszytu.
Uwaga.
W pracy z dzieckiem leworęcznym przydatne są
wszelkie ćwiczenia usprawniające motorykę ręki, ćwiczenia graficzne kształcące
koordynację wzrokowo – ruchową, których opis można znaleźć w wielu
publikacjach.
Literatura:
1. M. Bogdanowicz „Leworęczność u dzieci”
2. B, Zakrzewska „Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i
pisaniu”
3. M. Dmochowska „Zanim dziecko zacznie pisać”