METODY  I  SPOSOBY  NA  UTRZYMANIE 

I  WYDŁUŻENIE  UWAGI  DZIECKA

 

Obraz dziecka mającego problemy ze skupieniem uwagi:

-       problemy te uwidaczniają się zwłaszcza podczas nauki i odrabiania lekcji

·        często rozprasza się i ma problem z dokończeniem rozpoczętych czynności. Może robić kilka rzeczy równocześnie

·        w trakcie czytania książki musi często wracać wstecz, gdyż nie pamięta tego, co przeczytał (wynika to z braku skupienia na czytanym  tekście)

-       dziecko często nie pamięta, co było zadane na następny dzień do szkoły; nie zapisuje wszystkiego z tablicy

-       kiedy do niego mówimy, sprawia wrażenie, że nas nie słucha

-       dzieci te nie mają problemu z wykonywaniem czynności, które je interesują, natomiast największy problem sprawia im to, co wymaga wysiłku umysłowego.

 

Przyczyny braku skupienia uwagi:

-       dziecko żyje w ciągłym stresie (stres wynikający z trudności na gruncie szkolnym lub z problemów rodzinnych),

-       problem nadpobudliwości psychoruchowej – ADHD (problem ze skupieniem uwagi jako jeden z komponentów tego zaburzenia),

-       przemęczenie dziecka (niewyspanie, zbyt duża ilość czasu spędzana przed telewizorem lub komputerem),

-       podłoże fizjologiczne (choroby lub leki zażywane),

-       brak zainteresowania nauką.

 

 

 

Czasami dziecko potrzebuje wyraźnej pomocy dorosłego: może to być wspólne odrabianie lekcji, prowadzenie dziecka wręcz „za rękę” dopóki nie nabierze ono wprawy w samodzielnym radzeniu sobie z tym problemem.

 

1.      Kształtowanie otoczenia sprzyjającego skupieniu uwagi:

Bardzo ważne jest miejsce, w którym dziecko uczy się i odrabia lekcje:

-       biurko powinno znajdować się przy ścianie, na której nie ma niczego, co mogłoby rozpraszać uwagę dziecka,

-       powinny znajdować się na nim tylko przybory, książka i zeszyt,

-       okno może być zamykane, jeśli dziecko rozpraszają hałasy dobiegające zza niego,

-       skupieniu uwagi sprzyjają delikatne i pastelowe kolory – można to wziąć pod uwagę przy urządzaniu pokoju dziecięcego,

-       w pokoju powinien panować porządek,

-       w czasie nauki powinna być w pomieszczeniu cisza: powinny być wyłączone telewizja, radio, komputer.

 

2.      Stosowanie pewnych zasad, ułatwiających skupienie:

-       bardzo ważna jest regularność i rutyna. Każdy dzień powinien mieć swój harmonogram: powinno tam być miejsce zarówno na naukę jak
i odpoczynek. Pory odrabiania lekcji powinny być stałe.

-       czas nauki może być podzielony na mniejsze odcinki czasowe – po każdym może następować krótka przerwa – najlepiej na zajęcia
o charakterze naukowym.

-       każde zadanie powinno mieć określone ramy czasowe na jego wykonanie.

-       przy wykonywaniu zadań mało interesujących w ocenie dzieci, można przedstawić im atrakcyjne nagrody za jego wykonanie.

 

3.      Podjęcie działań zmierzających do zainteresowania dziecka nauczanym materiałem:

-       uatrakcyjnianie czasu odrabiania lekcji poprzez zaangażowanie dziecka

·           nauka poprzez ruch

·           nauka poprzez przedstawienia lub z użyciem tworzyw plastycznych typu: plastelina, masa solna

·           dokonywanie częstych zmian: używanie kolorowych kartek, pisaków
i innych pomocy wizualnych

-       warto zadbać, by dziecko w czasie nauki i odrabiania lekcji było wypoczęte.

 

4.      Wykorzystanie powszechnie dostępnych gier do rozwijania koncentracji uwagi:

-       edukacyjne gry komputerowe,

-       gry: MEMO, JENGA, SCRABLE, MOZAIKA.