METODY
I SPOSOBY NA
UTRZYMANIE
I
WYDŁUŻENIE UWAGI DZIECKA
Obraz dziecka mającego
problemy ze skupieniem uwagi:
- problemy te uwidaczniają się zwłaszcza podczas nauki i odrabiania lekcji
· często rozprasza się i ma problem z dokończeniem rozpoczętych czynności. Może robić kilka rzeczy równocześnie
· w trakcie czytania książki musi często wracać wstecz, gdyż nie pamięta tego, co przeczytał (wynika to z braku skupienia na czytanym tekście)
- dziecko często nie pamięta, co było zadane na następny dzień do szkoły; nie zapisuje wszystkiego z tablicy
- kiedy do niego mówimy, sprawia wrażenie, że nas nie słucha
- dzieci te nie mają problemu z wykonywaniem czynności, które je interesują, natomiast największy problem sprawia im to, co wymaga wysiłku umysłowego.
Przyczyny
braku skupienia uwagi:
- dziecko żyje w ciągłym stresie (stres wynikający z trudności na gruncie szkolnym lub z problemów rodzinnych),
- problem nadpobudliwości psychoruchowej – ADHD (problem ze skupieniem uwagi jako jeden z komponentów tego zaburzenia),
- przemęczenie dziecka (niewyspanie, zbyt duża ilość czasu spędzana przed telewizorem lub komputerem),
- podłoże fizjologiczne (choroby lub leki zażywane),
- brak zainteresowania nauką.
Czasami dziecko potrzebuje wyraźnej pomocy dorosłego: może to być wspólne odrabianie lekcji, prowadzenie dziecka wręcz „za rękę” dopóki nie nabierze ono wprawy w samodzielnym radzeniu sobie z tym problemem.
1. Kształtowanie
otoczenia sprzyjającego skupieniu uwagi:
Bardzo ważne jest miejsce, w którym dziecko uczy się i odrabia lekcje:
- biurko powinno znajdować się przy ścianie, na której nie ma niczego, co mogłoby rozpraszać uwagę dziecka,
- powinny znajdować się na nim tylko przybory, książka i zeszyt,
- okno może być zamykane, jeśli dziecko rozpraszają hałasy dobiegające zza niego,
- skupieniu uwagi sprzyjają delikatne i pastelowe kolory – można to wziąć pod uwagę przy urządzaniu pokoju dziecięcego,
- w pokoju powinien panować porządek,
- w czasie nauki powinna być w pomieszczeniu cisza: powinny być wyłączone telewizja, radio, komputer.
2. Stosowanie
pewnych zasad, ułatwiających skupienie:
-
bardzo ważna jest regularność i rutyna. Każdy dzień
powinien mieć swój harmonogram: powinno tam być miejsce zarówno na naukę jak
i odpoczynek. Pory odrabiania lekcji powinny być stałe.
-
czas nauki może być podzielony na mniejsze odcinki
czasowe – po każdym może następować krótka przerwa – najlepiej na zajęcia
o charakterze naukowym.
- każde zadanie powinno mieć określone ramy czasowe na jego wykonanie.
- przy wykonywaniu zadań mało interesujących w ocenie dzieci, można przedstawić im atrakcyjne nagrody za jego wykonanie.
3. Podjęcie
działań zmierzających do zainteresowania dziecka nauczanym materiałem:
- uatrakcyjnianie czasu odrabiania lekcji poprzez zaangażowanie dziecka
· nauka poprzez ruch
· nauka poprzez przedstawienia lub z użyciem tworzyw plastycznych typu: plastelina, masa solna
·
dokonywanie częstych zmian: używanie kolorowych kartek,
pisaków
i innych pomocy wizualnych
- warto zadbać, by dziecko w czasie nauki i odrabiania lekcji było wypoczęte.
4. Wykorzystanie
powszechnie dostępnych gier do rozwijania koncentracji uwagi:
- edukacyjne gry komputerowe,
- gry: MEMO, JENGA, SCRABLE, MOZAIKA.