ZASADY  KONSEKWENTNEGO  POSTĘPOWANIA 

W  WYCHOWANIU  DZIECKA

 

 

Jasno określone granice w życiu codziennym dają dziecku poczucie bezpieczeństwa. Świadomość u dziecka, że to ono ma większą władzę i kontrolę nad sytuacją niż jego rodzice, powoduje u niego silny niepokój. Dzieci oczekują od rodziców zdecydowanego i pewnego wytyczania jasno określonych granic. Wytyczanie granic jest procesem. Dostosowuje się je i poszerza adekwatnie
do tego, jak dzieci potrafią przyjąć na siebie zwiększoną odpowiedzialność.
Zatem granice są równocześnie mocne, jak i elastyczne.

 

Modele niewłaściwie ustawionych granic.

1.     Granice restrykcyjne

-         granice są zbyt wąskie,

-         rodziców charakteryzuje nadmierna kontrola i zbyt wysokie wymagania w stosunku do dzieci,

-         często stosowane są tutaj kary, które ranią uczucia dzieci, wzbudzają gniew, mogą prowadzić do buntu,

-         charakterystyczne dla tego modelu surowe metody uniemożliwiają nawiązanie z dzieckiem współpracy ,

-         metody wychowawcze w ramach tego modelu źle wpływają na wyniki w nauce oraz na kształtowanie się w dziecku poczucia odpowiedzialności.

 

2.     Granice zbyt szerokie

-         dzieciom dawana jest zbyt duża swoboda nieadekwatnie do stopnia dojrzałości dziecka,

-          rodzice często zmieniają zdanie na określony temat,

-         konsekwencje za przekroczenie granic są wyciągane za późno lub wcale,

-         rodzice używają dużo słów w kierowaniu i prowadzeniu dziecka, natomiast nie idą za tym czyny, w konsekwencji dzieci ignorują rodziców i robią to, na co mają ochotę.

 

3.     Granice niestabilne

-         rodzice stosują naprzemiennie czasami metody restrykcyjne, czasami metody zbyt dużego przyzwolenia,

-         dzieci w konsekwencji przyjmują postawę buntu, a także wykazują chęci ciągłego przekraczania stawianych im granic.

 

4.     Granice zrównoważone

-         opierają się na zasadzie, że dzieciom dajemy tyle wolności, na ile mają one odpowiedzialności w danym zakresie,

-         relacja między rodzicami i dziećmi jest oparta na współpracy.
W konsekwencji skłania do nauki, poczucia odpowiedzialności,
a także uczy współpracy,

-         jest tutaj zachowana równowaga pomiędzy okazywanym dziecku szacunkiem, a stanowczością,

-         jest to podejście tzw. demokratyczne, które daje dziecku wolność
w ramach jasno określonych granic, które nie są ani zbyt szerokie, ani zbyt restrykcyjne.

 

Przykłady nieskutecznych technik postępowania z dziećmi, świadczących
o tzw.
„ruchomych granicach” (techniki te nie powstrzymują niewłaściwych zachowań, nie zachęcają dzieci do postępowania we właściwy sposób, nie przekazują dzieciom podstawowych informacji dotyczących reguł i oczekiwań rodziców, prowokują do buntu i przekraczania granic)

-         wyrażanie życzeń, nadziei, marzeń („wolałabym”, „nie lubię, kiedy”)

-         powtarzanie i przypominanie zakazów bez działania

-         przemowy, kazania, wykłady

-         ignorowanie niewłaściwych zachowań

-         niejasne polecenia (polecenie, które ma inne znaczenie dla rodzica, inne dla dziecka)

-         dawanie złego przykładu

-         targowanie się (zachęca dzieci do testowania rodzica i przesuwania granic)

-         kłótnie, spory (zasady, które wprowadzają rodzice nie mogą być przedmiotem sporów)

-         stosowanie łapówek i nagród specjalnych (to tak, jakby dziecko otrzymywało zapłatę za wykonanie czegoś, co należy do jego obowiązków).

 

„Stałe granice” wyznaczają stosowanie jednoznacznych i rzeczowych komunikatów. Dziecko musi rozumieć, że przestrzeganie określonych zasad jest nie tylko zalecane, ale konieczne i obowiązkowe.

 

Wskazówki dotyczące określenia stałych granic:

-         komunikat powinien dotyczyć zachowania dziecka, a nie dziecka

-         bądź bezpośredni i konkretny (wyraźnie określić kiedy i jak dziecko ma coś wykonać; im mniej słów używa się tym lepiej)

-         mów normalnym głosem (stanowczo, ale bez podnoszenia głosu)

-         dokładnie określaj konsekwencje nieposłuszeństwa (już
w momencie prośby). Jeśli dziecko nie słucha wyciągana jest ustalona wcześniej konsekwencja

-         popieraj słowa działaniem. Słowa są na tyle wiarygodne, na ile potwierdzają je stojące za nimi działania.

 

Techniki przerywania niewłaściwych zachowań dziecka:

 

·          upewnianie się po wyrażeniu naszego oczekiwania względem zachowania dziecka (np. ,,czy zrozumiałeś”, ,,powtórz, co do ciebie mówiłam”)

·          przecinanie: w sytuacji konfliktowej z dzieckiem, kiedy dziecko chce kłócić się, targować i dyskutować na tematy wcześniej uzgodnione, mówimy stanowczo NIE    (,,Rozmawialiśmy już na ten temat...”)

·          ochłonięcie: kiedy dochodzi do tego, że jedna lub dwie strony tracą kontrolę nad sobą, wtedy potrzebny jest czas na ochłonięcie (np. ,,myślę, że oboje potrzebujemy czasu by ochłonąć, zaczekaj proszę w swoim pokoju (np. 5minut). Za ten czas spokojnie porozmawiamy”)

 

Ważnym jest, by zwracać uwagę na język, jakim mówimy do dziecka. Powinien on być stanowczy ( nie szorstki i agresywny), z szacunkiem do dziecka. Dziecko musi czuć, że to, co mówi rodzic wynika z jego troski i opiekuńczości, i że chce on pomóc, a nie szkodzić.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONSEKWENCJE

 

Regularne wyciąganie konsekwencji w stosunku do dzieci sprawia, że dzieci zaczynają słuchać rodziców i poważnie ich traktować. Dziecko wtedy ma świadomość, kto w rzeczywistości kontroluje sytuację.

 

W jaki sposób wyciągamy konsekwencje:

 

·        natychmiast: wtedy dziecko wie, z czym dokładnie dana konsekwencja jest związana

·        spójnie: oboje rodziców muszą wyciągać konsekwencje w taki sam sposób ( te sama zasady i konsekwencje); spójny sposób wyciągania konsekwencji przy różnych okazjach

·        powinien istnieć logiczny związek konsekwencji z danym zachowaniem

·        sami musimy być konsekwentni, np., nie możemy karać dziecka za to, że bije jeśli sami bijemy

 

 

literatura:

,,Dzieci potrzebują dyscypliny” M. Lemper-Pychlau

,,Kiedy pozwolić, kiedy zabronić” MacKenzie R.