ZASADY KONSEKWENTNEGO POSTĘPOWANIA
W WYCHOWANIU
DZIECKA
Jasno
określone granice w życiu codziennym dają dziecku poczucie bezpieczeństwa.
Świadomość u dziecka, że to ono ma większą władzę i kontrolę nad sytuacją niż
jego rodzice, powoduje u niego silny niepokój. Dzieci oczekują od rodziców
zdecydowanego i pewnego wytyczania jasno określonych granic. Wytyczanie granic
jest procesem. Dostosowuje się je i poszerza adekwatnie
do tego, jak dzieci potrafią przyjąć na siebie zwiększoną odpowiedzialność.
Zatem granice są równocześnie mocne, jak i elastyczne.
Modele
niewłaściwie ustawionych granic.
1. Granice restrykcyjne
-
granice są zbyt wąskie,
-
rodziców charakteryzuje nadmierna kontrola i zbyt wysokie
wymagania w stosunku do dzieci,
-
często stosowane są tutaj kary, które ranią uczucia dzieci,
wzbudzają gniew, mogą prowadzić do buntu,
-
charakterystyczne dla tego modelu surowe metody
uniemożliwiają nawiązanie z dzieckiem współpracy ,
-
metody wychowawcze w ramach tego modelu źle wpływają na
wyniki w nauce oraz na kształtowanie się w dziecku poczucia odpowiedzialności.
2. Granice zbyt szerokie
-
dzieciom dawana jest zbyt duża swoboda nieadekwatnie do
stopnia dojrzałości dziecka,
-
rodzice często
zmieniają zdanie na określony temat,
-
konsekwencje za przekroczenie granic są wyciągane za późno
lub wcale,
-
rodzice używają dużo słów w kierowaniu i prowadzeniu
dziecka, natomiast nie idą za tym czyny, w konsekwencji dzieci ignorują
rodziców i robią to, na co mają ochotę.
3. Granice niestabilne
-
rodzice stosują naprzemiennie czasami metody restrykcyjne,
czasami metody zbyt dużego przyzwolenia,
-
dzieci w konsekwencji przyjmują postawę buntu, a także
wykazują chęci ciągłego przekraczania stawianych im granic.
4. Granice zrównoważone
-
opierają się na zasadzie, że dzieciom dajemy tyle wolności,
na ile mają one odpowiedzialności w danym zakresie,
-
relacja między rodzicami i dziećmi jest oparta na
współpracy.
W konsekwencji skłania do nauki, poczucia odpowiedzialności,
a także uczy współpracy,
-
jest tutaj zachowana równowaga pomiędzy okazywanym dziecku
szacunkiem, a stanowczością,
-
jest to podejście tzw. demokratyczne, które daje dziecku
wolność
w ramach jasno określonych granic, które nie są ani zbyt szerokie, ani zbyt
restrykcyjne.
Przykłady
nieskutecznych technik postępowania z dziećmi, świadczących
o tzw. „ruchomych
granicach” (techniki te nie powstrzymują niewłaściwych zachowań, nie
zachęcają dzieci do postępowania we właściwy sposób, nie przekazują dzieciom
podstawowych informacji dotyczących reguł i oczekiwań rodziców, prowokują do
buntu i przekraczania granic)
-
wyrażanie życzeń, nadziei, marzeń („wolałabym”, „nie lubię,
kiedy”)
-
powtarzanie i przypominanie zakazów bez działania
-
przemowy, kazania, wykłady
-
ignorowanie niewłaściwych zachowań
-
niejasne polecenia (polecenie, które ma inne znaczenie dla
rodzica, inne dla dziecka)
-
dawanie złego przykładu
-
targowanie się (zachęca dzieci do testowania rodzica i
przesuwania granic)
-
kłótnie, spory (zasady, które wprowadzają rodzice nie mogą
być przedmiotem sporów)
-
stosowanie łapówek i nagród specjalnych (to tak, jakby
dziecko otrzymywało zapłatę za wykonanie czegoś, co należy do jego obowiązków).
„Stałe granice”
wyznaczają stosowanie jednoznacznych i rzeczowych komunikatów. Dziecko musi
rozumieć, że przestrzeganie określonych zasad jest nie tylko zalecane, ale konieczne i obowiązkowe.
Wskazówki dotyczące
określenia stałych granic:
-
komunikat powinien dotyczyć zachowania dziecka, a nie
dziecka
-
bądź bezpośredni i konkretny (wyraźnie określić kiedy i jak
dziecko ma coś wykonać; im mniej słów używa się tym lepiej)
-
mów normalnym głosem (stanowczo, ale bez podnoszenia głosu)
-
dokładnie określaj konsekwencje nieposłuszeństwa (już
w momencie prośby). Jeśli dziecko nie słucha wyciągana jest ustalona wcześniej
konsekwencja
-
popieraj słowa działaniem. Słowa są na tyle wiarygodne, na
ile potwierdzają je stojące za nimi działania.
Techniki
przerywania niewłaściwych zachowań dziecka:
·
upewnianie się po wyrażeniu naszego
oczekiwania względem zachowania dziecka (np. ,,czy zrozumiałeś”, ,,powtórz, co
do ciebie mówiłam”)
·
przecinanie: w sytuacji konfliktowej z
dzieckiem, kiedy dziecko chce kłócić się, targować i dyskutować na tematy
wcześniej uzgodnione, mówimy stanowczo NIE (,,Rozmawialiśmy
już na ten temat...”)
·
ochłonięcie: kiedy dochodzi do tego, że
jedna lub dwie strony tracą kontrolę nad sobą, wtedy potrzebny jest czas na
ochłonięcie (np. ,,myślę, że oboje potrzebujemy czasu by ochłonąć, zaczekaj
proszę w swoim pokoju (np. 5minut). Za ten czas spokojnie porozmawiamy”)
Ważnym
jest, by zwracać uwagę na język, jakim mówimy do dziecka. Powinien on być
stanowczy ( nie szorstki i agresywny), z szacunkiem do dziecka. Dziecko musi
czuć, że to, co mówi rodzic wynika z jego troski i opiekuńczości, i że chce on
pomóc, a nie szkodzić.
KONSEKWENCJE
Regularne
wyciąganie konsekwencji w stosunku do dzieci sprawia, że dzieci zaczynają
słuchać rodziców i poważnie ich traktować. Dziecko wtedy ma świadomość, kto
w rzeczywistości kontroluje sytuację.
W jaki sposób wyciągamy konsekwencje:
·
natychmiast: wtedy dziecko wie, z czym dokładnie dana
konsekwencja jest związana
·
spójnie: oboje rodziców muszą wyciągać konsekwencje w taki
sam sposób ( te sama zasady i konsekwencje); spójny sposób wyciągania
konsekwencji przy różnych okazjach
·
powinien istnieć logiczny związek konsekwencji z danym
zachowaniem
·
sami musimy być konsekwentni, np., nie możemy karać dziecka
za to, że bije jeśli sami bijemy
literatura:
,,Dzieci
potrzebują dyscypliny” M. Lemper-Pychlau
,,Kiedy
pozwolić, kiedy zabronić” MacKenzie R.